Extra ondersteuning
Heb je extra ondersteuning nodig, dan helpt het ondersteuningsteam jou. Het ondersteuningsteam bestaat onder andere uit ondersteuningscoördinatoren en een remedial teacher/schoolpsycholoog. Zij werken samen met deskundigen van externe instanties, zoals het team Jeugdgezondheid van de GGD Brabant-Zuidoost, de leerplichtambtenaar en het schoolmaatschappelijk werk.
Ondersteuning op maat
Bij ons is elke leerling die een diploma kan halen, welkom. Dat geldt ook als je extra ondersteuning nodig hebt. Voordat je bij ons op school komt, kijken we samen met jou en je ouders wat jij nodig hebt en wat wij kunnen bieden. We wegen jouw behoeften en onze mogelijkheden zorgvuldig tegen elkaar af.
Ben je toegelaten? Dan zorgen we voor begeleiding die bij jou past. Voor sommige leerlingen is het fijn om in een groep begeleiding te krijgen of om te weten dat er altijd iemand is waar je terechtkunt. Heb je meer ondersteuning nodig? Dan kunnen we bijvoorbeeld een individuele begeleider inzetten die regelmatig met je praat. Dit kan ook gecombineerd worden met huiswerkbegeleiding.
We blijven samen kijken wat voor jou werkt. Een paar keer per jaar bespreken we met jou, je ouders en andere betrokkenen hoe het gaat. Heb je meer hulp nodig? Of misschien juist minder? Samen passen we het aan.
Ondersteuningscoördinatoren
Op het Huygens Lyceum zijn drie ondersteuningscoördinatoren werkzaam: Astrid van der Knaap, Miriam Thaens en Mieke Penninx. Zij houden zich bezig met de organisatie van de ondersteuning en de communicatie en advies naar ouders en andere partijen. Zij stellen het ondersteuningsprofiel op en zorgen dat dit ten uitvoer gebracht wordt.
-
Mentor 1GY3 M. Thaens
-
Mentor 1H2 F.M.A. Penninx
-
Ondersteuningscoördinator A.C.M. van der Knaap
Remedial teachers
Op het Huygens Lyceum werken twee remedial teachers: Ina Eshuis en Marie Louise Reemers. Zij bieden kortdurende hulp aan leerlingen op het gebied van huiswerkaanpak, leren leren, plannen en organiseren.
Dyslexie
De remedial teachers zijn ook verantwoordelijk voor afname van spelling- en leestesten in de brugklas en het geven van ondersteuning op die gebieden. Als het nodig is, zullen zij een leerling daarna doorverwezen voor verder(extern)onderzoek.
Leerlingen met dyslexie hebben recht op enkele compenserende faciliteiten. Deze staan in de dyslexieverklaring die door betrokken orthopedagoog afgegeven wordt. De leerlingen krijgen een pas waar deze faciliteiten op staan. Alle leerlingen met dyslexie worden aan het begin van de brugklas begeleid bij het leren van vreemde talen. Indien een leerling baat heeft bij audio-ondersteuning, wordt de leerling ook hier in begeleid. Het Huygens Lyceum gebruikt het spraaksoftwareprogramma ClaroRead.
-
Mentor 1GY2 I.J.R. Eshuis
-
Remedial teacher M.L. Reemers
Gezondheidszorg
Onze jeugd verdient alle kansen op een gezonde en veilige ontwikkeling. De basis voor een goede gezondheid wordt gelegd in onze jeugd. Daarom is het belangrijk de ontwikkeling van jongeren goed te volgen en problemen tijdig te signaleren. De GGD Brabant-Zuidoost heeft daarin een belangrijke taak. Zij nemen in klas 1 en 4 een gezondheidsmonitor af bij de leerlingen. Eventueel volgen naar aanleiding van de resultaten gesprekken met de jeugdverpleegkundige of jeugdarts. In het document van de GGD kunt u lezen wat GGD Brabant-Zuidoost voor u en uw zoon/dochter kan betekenen.
Schoolpsycholoog
Op school werkt een psycholoog die ingezet kan worden als een leerling niet goed in zijn vel zit. De schoolpsycholoog gaat in individuele gesprekken op een praktische manier aan de slag, om samen met de leerling te werken aan datgene waar de leerling mee worstelt. Dit betreft kortdurende hulp. Mocht intensievere hulp nodig zijn, verwijst de schoolpsycholoog door.
Groeps-RT
Voor kinderen die met een extra ondersteuningsvraag zijn aangemeld, biedt de school in de brugklas Remedial Teaching in groepjes aan. Deze lessen worden gegeven in kleine groepjes van maximaal 12 leerlingen. De groepjes worden begeleid door 2 gespecialiseerde docenten die de kinderen leren hoe zij het beste huiswerk kunnen leren, maken, plannen en organiseren. Omdat deze lessen in een kleine groep gegeven worden, kan er ook ingespeeld worden op andere zaken die de kinderen op dat moment bezighouden. Denk hierbij aan het omgaan met klasgenoten of docenten. Deze groepslessen zijn tot aan het eerste rapport gepland. Als blijkt dat een kind deze ondersteuning niet meer nodig heeft, kan deze worden afgebouwd. Mocht begeleiding nog wenselijk zijn wordt per leerling, in overleg met begeleider en ouders, besloten hoe de begeleiding verder zal worden vormgegeven.
SOVA
Elk jaar wordt een SOVA-training gegeven, een sociale vaardigheidstraining. Dit gebeurt in groepsverband, met leerlingen van alle leeftijden. Er wordt gewerkt aan contact maken, afstemmen op je omgeving en samenwerken.
Pesten
Het Huygens Lyceum vindt het belangrijk dat alle leerlingen zich prettig voelen op school. Pesten hoort niet bij een prettige en veilige omgeving. Op school zullen wij dus altijd ingrijpen als er sprake is van pestgedrag. In het veiligheidsplan van het Christiaan Huygens College is meer informatie te vinden over hoe omgegaan wordt met pesten.