Onze school
Gebouw
Huygens Lyceum LR07

Havo

De havo (hoger algemeen voortgezet onderwijs) is een vijfjarige opleiding. Na het behalen van het examen kun je naar het hoger beroepsonderwijs (hbo). Of je kunt besluiten om door te gaan naar 5 vwo. Na het succesvol doorlopen van 3 havo kun je ook naar het mbo (niveau 4). Kortom, een veelzijdige opleiding met veel mogelijkheden en kansen. 

Ontwikkel je talent, volg je ambitie 
Bij de havo van het Huygens geloven we in onderwijs dat verder gaat dan cijfers. We richten ons op jouw persoonlijke groei, zodat jij het beste uit jezelf kunt halen. Samen werken we aan jouw toekomst, met een heldere focus op jouw doelen, interesses en kwaliteiten. 

Een inspirerende leeromgeving 
Op de havo draait alles om een positief pedagogisch klimaat. Bij ons ben je niet zomaar een leerling: je wordt gezien en gehoord. We bouwen aan respectvolle relaties en een sterke groepsdynamiek, waarin jij je veilig voelt om te leren en jezelf te ontwikkelen. Onze mentoren spelen een sleutelrol: zij begeleiden je van dichtbij en ondersteunen je bij het ontdekken van jouw kwaliteiten. 

Jouw verantwoordelijkheid, onze ondersteuning 
We dagen je uit om verantwoordelijkheid te nemen voor jouw leerproces waarbij we je begeleiden om keuzes te maken die bij jouw interesses en talenten passen. Motivatie komt niet altijd vanzelf, en dat begrijpen we. Onze docenten werken daarom met duidelijke leerdoelen, activerende werkdoelen en effectieve leerstrategiën. We geloven in de kracht van herhaling: door regelmatig te oefenen, uitleggen en verwerken, beklijft de leerstof beter. Met afwisselende werkvormen, waarbij je actief betrokken en uitgedaagd wordt, en aandacht voor studievaardigheden bereiden we je stap voor stap voor op succes op de havo, in het vervolgonderwijs én verder. 

Groei door reflectie 
Bij ons krijg je niet alleen cijfers, maar ook inzicht in je eigen ontwikkeling. Door reflectie- en formatieve leermomenten ontdek je wat goed gaat en wat nog aandacht nodig heeft. Eigenaarschap is daarbij een belangrijk uitgangspunt: we geven je de ruimte om zelf keuzes te maken en ondersteunen je om die verantwoordelijkheid te dragen. Samen werken we aan jouw zelfvertrouwen, zodat je weet dat je tot veel meer in staat bent dan je denkt. 

Relatie, vertrouwen en positiviteit 
We bouwen aan een sterke relatie met onze leerlingen, gebaseerd op vertrouwen en respect. We geven positieve feedback en dagen je uit om het beste uit jezelf te halen. Als jij je gekend voelt, kunnen wij samen geweldige resultaten bereiken. 

De begeleiding op de havo 

Klas 1 en 2
De overstap van groep 8 naar de brugklas is voor veel leerlingen spannend. Tijdens de twee introductiedagen ontmoet je jouw klasgenoten, leer je het gebouw kennen en zorgen we voor een goede start op de middelbare school. Het brugklaskamp in september is een geweldige manier om elkaar nog beter te leren kennen. Het eerste half jaar op het Huygens start je de dag met een VIP-les (vaardigheden, interesse, persoon) met jouw twee mentoren. Ook in de tweede helft van de brugklas en in klas 2 is er nog steeds veel aandacht voor sociale- en studievaardigheden met drie VIP-lessen per week op de havo. Zo zorgen we ervoor dat je helemaal op je plek bent op het Huygens Lyceum. 

Klas 3:  
Een dynamische start van het schooljaar: 
In de eerste weken richten we ons op groepsvorming, individuele begeleiding en het versterken van studievaardigheden. Een hoogtepunt is het introductiekamp dat in het begin plaatsvindt. Naast de mentoruren zijn er twee verplichte en één facultatief studie-uur, waar leerlingen onder begeleiding van hun mentor leerstrategieën uit de lessen toepassen. Het doel: leerstrategieën ontwikkelen, studievaardigheden verbeteren en een sterke basis leggen. Na de profielkeuze in maart volgen vanaf mei profilerende projecten als voorbereiding op de bovenbouw. 

Tour D Havo

Klas 4 en 5:  
Het mentoraat op de havo wordt ingevuld door collega's die nauw betrokken zijn bij de havo-leerling. Er is een doorlopende leerlijn omtrent de ontwikkeling van de vaardigheden van leerlingen zoals plannen en leerstrategieën. Tevens kijken we samen naar de toekomst: welke plannen passen bij de leerling? 
Oftewel, er wordt een hele tour doorlopen waarbij je soms wind in de rug hebt en een andere keer het voelt alsof je een hele berg moet beklimmen. Maar samen gaan we naar de eindstreep!