Identiteit
Van dag tot dag
De basis van onze school ligt in onze christelijke identiteit. We zijn betrokken bij elkaar en hebben oprechte aandacht. Docenten en conciërges hebben hierin een belangrijke rol. Leerlingen kunnen altijd bij hen terecht als het even niet gaat. Als het nodig is, seinen zij de mentor of leerlingcoördinator van de leerling in. Docenten kennen hun leerlingen en weten wat hen bezig houdt.
Dagopening
Op het Huygens werken we met een dagopening. De docent van het eerste lesuur besteed aandacht aan een tekst of aan de actualiteit en gaat hierover met de leerlingen in gesprek.
De dagopening is belangrijk. Het is een rustpunt aan het begin van de dag, waarin een bepaalde gedachte centraal staat. Even samen stil staan is waardevol voor leerlingen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar én hun docent.
Vak Levensbeschouwing
Van klas 1 tot en met 4 (havo), 5 (vwo) heeft elke leerling het vak levensbeschouwing. In de onderbouw worden de wereldgodsdiensten behandeld. Hoe geeft elke godsdienst/levensbeschouwing antwoord op de verschillende levensvragen? Gaandeweg komen hier allerlei levensovertuigingen bij die vanuit een ander perspectief kijken naar de antwoorden waar elk mens naar op zoek is. In de bovenbouw worden de oosterse godsdiensten, filosofie en ethiek behandeld. De ontwikkeling van de leerling staat in het vak levensbeschouwing centraal: door met elkaar respectvol open te staan voor verschillende denkbeelden, overtuigingen en geloven, verrijk je je denkwereld.
Vieringen
Twee keer per jaar organiseren leerlingen met docenten een viering: met Kerstmis en met Pasen. Teksten, muziek en zang worden verzorgd door de leerlingen, in samenwerking met docenten. De overweging wordt door een leerling gehouden. Het zijn bijzondere momenten in het schooljaar om samen bij stil te staan.